رقابت سریال «نوبت لیلی» در جشنواره‌ بریتانیا برگزیدگان جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی معرفی شدند + اسامی پخش مستند «پدر، پسر، گلوله» از شبکه دو به مناسبت قیام ۱۵ خرداد پوستر فیلم سینمایی «عطرآلود» منتشر شد + عکس بازپخش اپیزودهایی از «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در نیمه خرداد + زمان پخش فراخوان جایزه پژوهش سال سینما منتشر شد + جزئیات تلویزیون ریسکِ تغییر مجری مناظره‌ها را می‌پذیرد؟ او با تمام رهبران خاورمیانه فرق داشت | روایتی از گفتگو‌ی اوریانا فالاچی با امام خمینی (ره) «ماه پنهان» محمدرضا یکانی در مراحل پایانی تولید آموزش به نسل جدید در بستر یک فیلم تلویزیونی | گزارشی از اکران خصوصی «محله باصفا» اکران فیلم‌های کوتاه برگزیده فیلم فجر در سینماهای هنر و تجربه ماهرشالا علی در دنباله جدید «دنیای ژوراسیک» جزئیاتی از ساخت فیلم تگزاس ۴ و ۵ و حضور پژمان جمشیدی فیلم اکران‌نشده رضا داودنژاد به سینما می‌آید صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
سرخط خبرها

گزارشی از حال و هوای موکب امام رضا (ع) در مسیر کربلای معلی| مجاوران حرم رضوی، خادمان اربعین حسینی+ فیلم

  • کد خبر: ۱۸۲۳۷۲
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
گزارشی از حال و هوای موکب امام رضا (ع) در مسیر کربلای معلی| مجاوران حرم رضوی، خادمان اربعین حسینی+ فیلم
حدود ۵۰۰نفر از مجاوران حرم مطهر رضوی در ایام اربعین حسینی در کربلا به زائران خدمت می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها عراق مقصد مسافران اربعین است از جای‌جای دنیا. خیلی‌ها برای طی کردن هزار و چهارصدو خورده‌ای عمود، نجف تا کربلا را انتخاب می‌کنند. این مسیر سه روز طول می‌کشد و دریغ از اینکه یک بار خستگی به تنتان بنشید آن قدر که خادمان موکب‌های مختلف دور و برتان را می‌گیرند و به زور سرسفره‌هایشان می‌نشانند. یکی آب دستتان می‌دهد، دیگری یه قاچ هندوانه، آن یکی به پایت می‌افتد و پاهایت را مشت و مال می‌دهد هرکی کاری بلد است را برای زائران انجام می‌دهد حتی شده میخی به پاشنه کفش ورآمده تان بکوبد. در این میان خادمان رضوی هم هر ساله پای کار می‌آیند و برای زائران حسینی سنگ تمام می‌گذارند. از مرز دوغارون تا مرز خسروی، چذابه و... هر کجا که پای زائر در میان باشد خودشان را برای خدمت می‌رسانند و میزبانی می‌کنند. در این گزارش سری به میدان البلدیه کربلا زدیم و با خادمان این موکب دقایقی را هم کلام شدیم.

اسکان و پذیرایی ۴ هزار زائر در کربلای معلی

موکب امام رضا (ع) حدود ده سالی می‌شود که ایام اربعین در کربلا مستقر می‌شود و زائرنوازی می‌کند. امین بهنام خادم جوان و مسئول این موکب در ابتدا نگاهی گذرا به فعالیت‌های ده سال قبل این موکب دارد او می‌گوید: حوالی سال ۱۳۹۳ که برنامه موکب امام رضا (ع) در میدان مرکزی کربلا برپا شد هر شبانه‌روز زمینه اسکان ۲ هزار زائر را مهیا می‌کردیم. یک سال بعد محل خدمت رسانی‌مان را به میدان البلدیه کربلا منتقل کردیم و علاوه بر اسکان زائران خدماتمان را درحوزه بهداشت و درمان و تغذیه با حضور خادمان رضوی گسترش دادیم.

گزارشی از حال و هوای موکب امام رضا (ع) در مسیر کربلای معلی| مجاوران حرم رضوی، خادمان اربعین حسینی

سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ موکب امام رضا (ع) به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیتی نداشته است، اما زیرساخت‌ها را برای افزایش ظرفیت زائران در سال‌های بعد آماده کردند بهنام در این باره بیان می‌کند: سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا خدماتی نداشتیم. اما سال ۱۴۰۱ برای بیش از ۳ هزار نفر اسکان پیش بینی شد که خدمات تغذیه صبحانه، ناهار و شام هم برای آن‌ها برقرار بود در کنار آن درمانگاه هم ارائه می‌شد. امسال هم برای حدود ۴ هزار زائر پیش بینی اسکان داشته ایم و در کنار آن، خدمات تغذیه صبحانه و ناهار و شام، درمانگاه، لباسشویی و مهدکودک برای خواهران و برادران در نظر گرفته شده است. اقامه نماز جماعت و سخنرانی و عزاداری هم از دیگر برنامه‌های موکب امام رضا (ع) است.

بهنام به مهمترین مشکل کشور عراق درایام اربعین اشاره می‌کند و می‌گوید: کمبود برق و آب دو مشکل اساسی عراق است. ما در ایام کرونا و با همکاری مالک زمین یک چاه آب حفر کردیم که تا کنون مشکل آب را برای ما برطرف کرده است. یک دستگاه تصفیه آب هم خریداری شده و روزانه ۵۰ هزار لیتر آب تصفیه شده در اختیار زائران این موکب و دو موگب دیگر قرار می‌گیرد.

گزارشی از حال و هوای موکب امام رضا (ع) در مسیر کربلای معلی| مجاوران حرم رضوی، خادمان اربعین حسینی
بنا به گفته امین بهنام خادمان امام مهربانی‌ها ۱۱ ماه محرم در کربلا مستقر شده اند و زیرساخت‌های لازم را برای خدمت به زائران مهیا کرده اند و تا سه روز بعد از اربعین ادامه خواهد داشت. اکنون در این موکب ۳۵۰ خادم آقا و ۱۰۰ خادم خانم مشغول به خدمت رسانی هستند.

بهنام در پایان صحبت هایش به هزینه‌های جاری این موکب اشاره دارد او می‌گوید: همه هزینه‌های این موکب با کمک خیران مردمی تامین شده است.

زندگی من متعلق به امام حسین (ع) است

گزارشی از حال و هوای موکب امام رضا (ع) در مسیر کربلای معلی| مجاوران حرم رضوی، خادمان اربعین حسینی

مهدی زارع که حدود ۱۰ سال است که در موکب امام رضا (ع) و در بخش برق رسانی و تاسیسات به موکب خدمت می‌کند، می‌گوید:، چون گروه پیشرو هستیم، از حدود ۲۵ محرم در عراق حضور پیدا می‌کنیم. کار و زندگی من متعلق به امام حسین (ع) است و دلیلی ندارد که با حضور در عراق، فعالیت زندگی من مختل شود. امام حسین (ع) دستم را گرفته که باعث شده به اینجا بیایم. اگر اینگونه نبود، نمی‌توانستم بیایم و به زائران خدمت کنم.

زارع می‌افزاید: از زمانی که زائران حضور پیدا می‌کنند، شیفت‌های مداوم داریم و همیشه یک نفر در هر ساعت از شبانه روز مستقر است تا هر موردی پیش آمد، به آن رسیدگی کند.

وی تاکید می‌کند: همه افرادی که در اینجا کار می‌کنند، رایگان کار می‌کنند. البته هزینه آن را خود امام حسین (ع) پرداخت می‌کند. کار در این گرمای حدود ۵۰ درجه سختی‌های خودش را دارد. اما به لطف امام حسین (ع) حل می‌شود.

امام حسین (ع) مزد نوکری مرا داده است

سپهر صادقی خادم ۲۱ ساله‌ای که در موکب امام رضا (ع) خدمت می‌کند نیز می‌گوید: ۴ سال است به زائران خدمت می‌کنم. بیشتر در مشهد به زائران خدمت می‌کردم و ۲ سال است به کربلا می‌آیم و در اینجا و در موکب امام رضا (ع) خدمت می‌کنم و در حال حاضر در قسمت رسانه و پذیرش به زائران خدمت می‌کنم. حدود ۲ هفته پیش از حضور زائران در کربلا مستقر می‌شویم و خدمت خود را آغاز می‌کنیم.

گزارشی از حال و هوای موکب امام رضا (ع) در مسیر کربلای معلی| مجاوران حرم رضوی، خادمان اربعین حسینی

وی می‌افزاید: وقتی خادم زائران نتیجه خدمات خود به زائر را می‌بینند و با «خسته نباشید» و تشکر زائر روبرو می‌شوند، روی او تاثیر بسزایی دارد. خدمت به زائر امام حسین (ع) خستگی ندارد و کسی که خسته می‌شود، باید فکر و اندیشه خود را تغییر دهد.

صادقی تاکید می‌کند: امام حسین (ع) در تمام زندگی، از کودکی تا کنون، همراه من بوده و دستم را گرفته و مزد نوکری را به من داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->